wspieram,  zima

Zimowy spadek nastroju? – możesz sobie pomóc!

Zima to czas cichej refleksji. Gdy dni stają się dłuższe i ciemniejsze, naturalne jest, że poruszamy się trochę wolniej, trochę ciszej i zwracamy się do wewnątrz. Ale ciemniejsze zimowe dni mogą być również czasem, kiedy nasz nastrój przypomina chłodne i ciemne otoczenie zewnętrzne. Dla wielu osób wraz z obniżeniem nastrju może pojawić się apatia, ospałość i głód jedzenia. Co gorsza, objawy te mogą być szczególnie silne po nadmiernym wysiłku podczas wakacji.

Uczucie przygnębienia w okresie zimowym jest czasami nazywane „sezonowym zaburzeniem afektywnym” (SAD). Jedna z teorii mówi, że zimowe dni mają mniej światła słonecznego, co może prowadzić do braku równowagi w wytwarzaniu hormonu melatoniny. Wpływa to na nasz wewnętrzny zegar biologiczny lub rytmy dobowe i powoduje między innymi zmiany nastroju i snu.

Jak sobie pomóc w walce z zimową chandrą?

Ekspozycja na światło, czas na zewnątrz i ćwiczenia

Nasłonecznienie i spędzanie czasu na zewnątrz może znacząco wpłynąć na zimową chandrę. Dodatkowo, korzyści płynące z ćwiczeń poprawiających nastrój są bardzo dobrze zbadane i udokumentowane. Idź na spacer lub spędzaj trochę czasu na świeżym powietrzu przynajmniej raz dziennie. Jeśli pogoda ogranicza Twoje możliwości wyjścia na zewnątrz, ćwicz w domu lub na siłowni. Odsłoń okno. Możesz też użyć specjalnej „lampy antydepresyjnej”, ​​najlepiej z samego rana.

Zmniejsz stres i wesprzyj swój układ odpornościowy

Utknięcie w trybie przetrwania może prowadzić do wielu konsekwencji. Wysoki poziom stresu i przewlekła aktywacja reakcji organizmu na stres mogą wpływać na nastrój i układ odpornościowy.

Możesz używać ziół adaptogennych, aby zrównoważyć, wesprzeć i uspokoić organizm. Adaptogeny to leki ziołowe, które pomagają chronić organizm przed skutkami stresu. Są dobrze znanymi regulatorami. Pomagają dostosować się do zmieniającego się środowiska. Wiadomo również, że są jednymi z najbezpieczniejszych i nietoksycznych dostępnych leków ziołowych i są szczególnie dobre do długotrwałego stosowania. 

Warto dołączyć do tego wysokiej jakości probiotyki. Istnieje coraz więcej dowodów na to, że niezdrowy mikrobiom jelitowy może prowadzić do mniejszych i większych zaburzeń nastroju, w tym depresji. Zwiększ zdrową florę jelitową, przyjmując wysokiej jakości suplement probiotyczny i jedząc sfermentowaną żywność, taką jak kapusta kiszona, kimchi, organiczny jogurt pełnotłusty i kefir.

Idź na spacer lub spędzaj trochę czasu na świeżym powietrzu przynajmniej raz dziennie.

Wpadnij do głębokiej rzeki odpoczynku

Sezon zimowy to rodzaj ponadczasowej przestrzeni, w której można się zatrzymać. W tradycyjnej medycynie chińskiej zima związana jest z żywiołem wody. Wykorzystaj tę porę roku, aby wczuć się w głęboki nurt własnego życia. Co jest dla Ciebie najważniejsze? Skup się na tym.

Zima to także czas na przywracanie najgłębszych zasobów. Czy dałeś sobie czas na odosobnienie, choćby najmniejsze? Dlaczego tak ciężko pracujesz? Pozwól sobie na odpoczynek o tej porze roku. 

Sen jest ważny o każdej porze roku, a zwłaszcza zimą. Najlepiej każdego dnia wstawać i kłaść się spać o podobnej porze. Pomoże to wesprzeć i regulować rytm dobowy. Trudno jest dostroić się do wolniejszego tempa zimy, gdy jest się na haju kofeinowym. Kofeina może również zaburzać sen, więc nie przesadzaj. Spróbuj pić kawę do 11 rano Sam przekonaj się jak się poczujesz!

Ważny poziom cukru we krwi

Nieuregulowany poziom cukru we krwi może z czasem być bardzo szkodliwy, powodując stan zapalny, wyższy poziom kortyzolu (hormonu stresu), wahania nastroju i przyrost masy ciała. Nawet jeśli stosujesz dość zdrową dietę, możesz mieć wyższy niż zdrowy poziom cukru we krwi z powodu spożywania zbyt dużej ilości przetworzonej lub słodkiej żywności.

Zredukuj żywność o wysokiej zawartości cukru i węglowodanów, a zamiast tego wybierz wysokiej jakości białka i zdrowe tłuszcze. Włącz do swojej diety np. orzechy i nasiona, jajka na twardo, masło migdałowe. 

Dodatkowe suplementy

Kwasy tłuszczowe Omega 3 i ziele dziurawca wykazały bardzo pozytywne wyniki w leczeniu depresji.

Ale jeżeli jest Ci trudno przede wszystkim nie bój się prosić o pomoc! Porozmawiaj z bliskimi, terapeutą czy lekarzem! Nie jesteś sam ze swoimi smutkami. Warto je skonsultować i sprawdzić czy to tylko zimowa chandra!

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.