fbpx
holistyczne,  o życiu,  pielęgniarstwo holistyczne

Nie chcę żyć bez dotyku.

“Nie dotknęłam żadnej ludzkiej istoty w ciągu siedmiu tygodni” – wyznała mi dziewczyna, z którą dzisiaj rozmawiałam – Kasia. „Nigdy nie myślałam, że zatęsknię za czymś tak prostym jak uścisk dłoni” . Nawet omijanie ludzi, by wysiąść z autobusu, wydaje się w tym momencie luksusem.”


Po raz pierwszy w najnowszej historii tak duża populacja doświadcza niedostatku dotykowego. Dla osób izolujących się całkowicie brak ludzkiego dotyku powoduje bezprecedensowe obciążenie psychiczne stresem związanym z globalną pandemią. Gdy środki izolacji społecznej rozciągają się niepokojące jest wyobrażanie sobie, jak mogłaby wyglądać przyszłość bez dotyku.

Głód skóry


Kasia wyjaśniła: „Przynajmniej raz dziennie ogarnia mnie uczucie pragnienia prostego uścisku. Ale mieszkam sama i nie sądzę, że istnieje bezpieczny sposób, aby go zdobyć. ”

To uczucie tęsknoty ma swoja nazwę. Specjaliści nazywają je „głodem skóry” lub „głodem dotykowym”.


Głód skóry oznacza nasze pragnienie fizycznego kontaktu z ludźmi. Niekoniecznie jest to potrzeba seksualna, ale raczej potrzeba znaczącego, kontaktu z inną osobą. Głód skóry oczywiście rośnie, gdy doświadczamy przedłużającego się braku ludzkiego dotyku.

Jeśli nie możemy w tej chwili doświadczyć ludzkiego dotyku, musimy zrekompensować to w inny sposób.

Jak ważny jest wpływ dotyku na nasze samopoczucie?


Ludzki dotyk jest potrzebą biologiczną. Badania wykazały, że dotyk ma fizyczne i emocjonalne korzyści zdrowotne. Badanie przeprowadzone przez neurologa Edmunda Rollsa wykazało, że dotyk aktywuje część mózgu związaną z poczuciem nagrody i współczucia. Dawanie i otrzymywanie dotyku wyzwala uwalnianie przez mózg oksytocyny, nazywanej czasami „hormonem szczęścia”. Dotyk może również zmniejszyć naszą reakcję na stres sercowo-naczyniowy, powodując spadek częstości akcji serca i poziomu kortyzolu hormonu stresu.

Brak dotyku może mieć ogromny wpływ na zdrowie psychiczne: ludzie są istotami społecznymi, a dotyk jest częścią naszego języka. Dotyk łączy nas z innymi i wzmacnia więzi interpersonalne, zwłaszcza z tymi, których kochamy. Szczególnie w sytuacjach stresu dotyk staje się jeszcze ważniejszy jako źródło komfortu.


Brak dotyku nie wpływa tylko na nas psychicznie – wpływa na nas fizycznie. Wyższe poziomy kortyzolu są związane z osłabieniem funkcji układu odpornościowego. To tylko jeden przykład przejścia z zdrowia psychicznego na fizyczne w wyniku głodu dotykowego.

Nawet nie zdając sobie z tego sprawy, wielu z nas zaspokaja naszą potrzebę dotyku w codziennych interakcjach: uścisk od przyjaciela, poklepanie po ramieniu od współpracownika, a nawet zwykłe przypadkowe dotknięcie przez kasjera w sklepie. Badania wykazały, że nawet delikatny dotyk nieznajomego może zmniejszyć poczucie wykluczenia społecznego.


Skąd wiesz, że odczuwasz głód skóry?


Pierwszy objaw jest oczywisty: odczuwasz tęsknotę za ludzkim dotykiem. Wszyscy już wcześniej mieliśmy jakąś wersję tego uczucia. Powszechnym jest tęsknota za uściskiem, kiedy jesteśmy zdenerwowani. Kiedy odczuwasz głód skóry, to uczucie może stać się przytłaczające. Może mu również towarzyszyć silne poczucie samotności.
Ponieważ głód skóry jest tak ściśle związany z samotnością i słabym samopoczuciem, mogą mu towarzyszyć inne objawy, takie jak uczucie depresji, niepokoju, stresu lub trudności ze snem.

No i przyszła pandemia


Obserwowanie naszego zdrowia psychicznego podczas tej pandemii oznacza wykraczanie poza ogólne poczucie depresji lub samotności i badanie przyczyn leżących u ich podstaw. Pandemia powoduje znaczny skok wyzwań związanych ze zdrowiem psychicznym na całym świecie. A dla niektórych może to być bezpośrednio związane z fizyczną utratą więzi międzyludzkich.


Gdy jest to bezpieczne, istnieją terapeutyczne sposoby, dzięki którym dotyk może poprawić nasze zdrowie psychiczne. Świadomość znaczenia dotyku może wpłynąć na to, jak podchodzimy do leczenia zdrowia psychicznego – mówienie jest świetne, ale jakie wyjątkowe korzyści może zaoferować masaż lub terapia przytulania? Doświadczenie głodu skóry zwraca uwagę na terapeutyczną moc dotyku w sposób, którego moglibyśmy nie wziąć pod uwagę w naszym poprzednim „normalnym” życiu.

Jeśli nie możemy w tej chwili doświadczyć ludzkiego dotyku, musimy zrekompensować to w inny sposób. Co ciekawe, naukowcy odkryli, że niektóre zakończenia nerwowe rozpoznają każdą formę delikatnego dotyku – i nie rozróżniają, kto cię dotyka. Oznacza to, że samodotyk może przynieść rzeczywiste korzyści. Widzimy to w naszej tendencji do masażu własnego, gdy jesteśmy zestresowani. Ludzie mają pewne wrodzone, kojące reakcje, takie jak skręcanie rąk lub pocieranie czoła, gdy jesteśmy zdenerwowani.

Jeśli jesteś sam, możesz stymulować receptory dotykowe łagodnym, ciepłym naciskiem.

Jak sobie pomóc?

Jeśli masz szczęście, że masz zwierzaka w domu, znasz już zalety dobrego przytulania z futrzanym towarzyszem.


Jeśli jesteś sam, możesz stymulować receptory dotykowe łagodnym, ciepłym naciskiem. Butelka z ciepłą wodą lub termofor mogą zapewnić komfort. Nawet prosty czyn polegający na masażu ramion lub nałożeniu balsamu do rąk może stymulować zakończenia nerwowe. Inną sztuczką może być użycie tzw. obciążeniowego koca. Chociaż ich skuteczność pozostaje niesprawdzona, wielu użytkowników zgłasza spadek poziomu lęku, prawdopodobnie z powodu głębokiej stymulacji, jednego z tych samych rodzajów stymulacji, które uzyskujemy poprzez dotyk. Oczywiście inną niezawodną opcją może być rozpoczęcie regularnej praktyki przytulania się – obiecuję, że to niesamowite.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *