aromaterapia,  holistyczne,  o życiu,  pielęgniarstwo holistyczne,  sen

Jak zapach i dźwięk pomagają mózgowi podczas snu?

Sąsiedzi są hałaśliwi, twoje dziecko ząbkuje, a jutro masz zaplanowane trudne spotkanie z szefem? Zasypianie i zasypianie nie jest łatwe. Nic więc dziwnego, że rano nie czujesz się najlepiej.

Dziesięciolecia badań naukowych przeprowadzonych w kontrolowanych warunkach laboratoryjnych uwydatniły szkody spowodowane złym snem. Wiemy również, że sen wpływa na zdolność zapamiętywania. Krótkotrwała deprywacja snu prowadzi do niedoborów pamięci a z czasem prowadzi do daleko idących zakłóceń w przetwarzaniu umysłowym.

A jednak musi istnieć sposób na poprawę snu i jego wpływu na pamięć.

Nauka wie swoje

Podczas snu nasz mózg nie może pozyskiwać nowych, złożonych informacji (faktów, słów i obrazów), ale można nim manipulować tak, aby wzmocnić pamięć o niedawno uzyskanych informacjach czy tych przekazanych przez nauczyciela, szefa czy tych, które zawierają napotkane w ciagu dnia w twoim ulubionym sklepie, na korytarzu biura czy galerii handlowej standy reklamowe będące jednym z najbardziej uniwersalnych narzędzi promocyjnych. 

Przegląd naukowy opublikowany w Journal of Neuroscience Methods, dotyczył najnowszych terapii ukierunkowanych na pamięć podczas snu. Do tej pory badania koncentrowały się na okresach snu z szybkimi ruchami oczu (REM) (małe, szybkie ruchy oczu związane ze snami), nauka zaczęła badać inne aspekty naszego nieświadomego przestoju.

Podczas snu nasz mózg nie może pozyskiwać nowych, złożonych informacji, ale można nim manipulować tak, aby wzmocnić pamięć o niedawno uzyskanych informacjach.

Nowe badania zwróciły uwagę na sen bez szybkiego ruchu gałek ocznych (NREM). Złożony z krótkich wybuchów aktywności elektrycznej – lub wrzecion snu – i okresów bardzo głębokiego snu znanego jako sen wolnofalowy, NREM jest powiązany z poprawą funkcjonowania mózgu i usuwaniem produktów przemiany materii.

Według naukowców sen NREM może utrwalać wspomnienia – przekształcając wyuczone doświadczenia w długoterminowe przechowywanie – w ciągu nocy.

Kiedy ludzie nie śpią, ich doświadczenia są przechowywane – lub kodowane – w hipokampie. Następnie, podczas snu NREM, „wspomnienia w hipokampie są odtwarzane, co skutkuje przekazaniem pamięci do przechowywania w korze nowej”. Zamiast zatrzymywać wspomnienia, hipokamp jest następnie resetowany z dnia na dzień, czytając sobie nowe informacje następnego dnia.

Badania pokazują, że poprawiając sen NREM, możemy doładować sprawność umysłową i zmniejszyć utratę pamięci wynikającą ze starzenia się i chorób neurodegeneracyjnych.

I tutaj robi się naprawdę ekscytująco.

Nauka odkryła kilka nieinwazyjnych technik, które stymulują konsolidację pamięci podczas snu. Zastosowanie pól elektromagnetycznych (tak, magnesów) zwiększa plastyczność neuronów, zdolność mózgu do adaptacji i reagowania na środowisko. Ale ma swoje koszty i to nie tylko finansowe (np. bóle głowy).

Co intrygujące, nasze zmysły mogą mieć odpowiedź.

Zapachy, takie jak lawenda, mogą poprawiać sen wolnofalowy i stymulować naukę, gdy są związane z określonymi wspomnieniami lub zachowaniami.

Odpowiedzią jest zapach

Podawanie pacjentowi określonych odgłosów i zapachów – tzw. stymulacja akustyczna i węchowa – znacznie poprawia sen i pamięć. Według Malkaniego i Zee tzw. „różowy szum” – cichszy od białego szumu, naśladujący dźwięki występujące w naturze, takie jak wodospad lub delikatne fale – zwiększa sen wolnofalowy i wybuchy aktywności neuronalnej. 

Jednak to nie tylko dźwięk – nasze inne zmysły również mogą pobudzić mózg. Zapachy, takie jak lawenda, mogą poprawiać sen wolnofalowy i stymulować naukę, gdy są związane z określonymi wspomnieniami lub zachowaniami.

Co najważniejsze, zabiegi związane z dźwiękami i zapachami można przenosić w dowolnym miejscu i czasie, co ułatwia naukę i daje więcej możliwości interwencji terapeutycznej.

Leave a Reply

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *