fbpx
holistyczne,  o życiu,  pielęgniarstwo holistyczne,  wspieram

Dlaczego niepewność jest tak trudna dla naszego mózgu?

H.P. Lovecraft, legendarny autor horrorów, napisał, że najstarszą i najsilniejszą emocją ludzkości jest strach, a najstarszym i najsilniejszym rodzajem strachu jest strach przed nieznanym”.


Lovecraft rozpoznał – i dziesiątki lat badań psychologicznych też – że mózg człowieka jest wyjątkowo podatny na niepewność. Istnieją dowody na to, że niezdolność do tolerowania niepewności jest główną cechą większości zaburzeń lękowych, i że niepewność podsyca rodzaj „katastroficznych interpretacji”, które podsycają ataki paniki. Niektórzy badacze twierdzili nawet, że strach przed nieznanym jest podstawowym strachem, którego doświadczają ludzie – tym, który rodzi wszystkie inne obawy – i że zdolność danej osoby do przetrwania okresów niepewności jest podstawową cechą zdrowego, odpornego umysłu.


Gdy świat zmaga się z koszmarem Lovecrafta, jakim jest pandemia Covid-19, a rytmy i rytuały naszego życia są nieustannie zakłócane, chyba warto wyciągnąć wnioski z badań nad niepewnością.

Oswoić koszmar


Według badania z 2014 r. niepewność zakłóca wiele nawykowych i automatycznych procesów umysłowych rządzących rutynowym działaniem. To zakłócenie powoduje konflikt w mózgu, a konflikt ten może prowadzić zarówno do stanu nadmiernej czujności, jak i nadmiernej reaktywności emocjonalnej na negatywne doświadczenia lub informacje. Innymi słowy, niepewność działa jak paliwo rakietowe na zmartwienie; powoduje, że ludzie widzą zagrożenia wszędzie, na co patrzą, a jednocześnie zwiększa się prawdopodobieństwo reakcji emocjonalnej w odpowiedzi na te zagrożenia.


Jack Nitschke, współautor badania i profesor psychologii na University of Wisconsin sądzi, iż “niepewność stanowi podstawę dla lęku, ponieważ lęk jest zawsze zorientowany na przyszłość”. Wyjaśnia też, że ​​ludzki mózg jest w stanie wyobrazić sobie najgorsze rzeczy, które mogą się zdarzyć. A im większa jest niepewność – zwłaszcza jeśli ta niepewność jest połączona z ponurymi hipotezami- tym bardziej prawdopodobne jest, że mózg wyczaruje i ustabilizuje się w najgorszych scenariuszach.


W niektórych przypadkach zmaganie się z niepewnością może być jeszcze trudniejsze niż stawienie czoła najgorszym obawom. Przykładowo badanie z 2008 r. opublikowane w czasopiśmie Cancer Nursing wykazało, że wśród kobiet z podejrzeniem raka piersi poziomy lęku osiągały najwyższy poziom przed diagnozą, a nie później. Badanie wykazało, że okres niepewności po biopsji guza był najbardziej niespokojny. W tych i innych scenariuszach „posiadanie odpowiedzi i skupienie się na nich daje ludziom poczucie kontroli, a pod pewnymi względami jest to łatwiejsze niż niepewność”.

niepewność działa jak paliwo rakietowe na zmartwienie
Samozaciskająca się pętla


Nawet niewielkie okresy nieprzewidywalności mogą powodować znaczące negatywne skutki. To jeden z powodów, dla których tak trudno jest oderwać się od wiadomości, sprawdzając ilość kolejnych potwierdzonych zakażeń wirusem. Na przykład badania dotyczące korków ulicznych wykazały, że brak kontroli kierowców powoduje, że poziom stresu i gniewu mógłby wyrwać dachy samochodów. Niepewne opóźnienia autobusów, pociągów i samolotów są również głównymi źródłami niepokoju wywołanego niepewnością. W badaniu przeprowadzonym w 2014 r. przez amerykańskich kierowców autobusów stwierdzono, że podawanie ludziom najświeższych czasów oczekiwania jest skutecznym sposobem na ograniczenie lęku i frustracji. Badania wykazały, że nawet jeśli oczekiwanie na autobus okazało się długie, usunięcie elementu niepewności sprawiło, że osoby dojeżdżające do pracy poczują się lepiej.


Niepewność jest tak irytująca, że ​​niektórzy ludzie są gotowi zaakceptować gorszy wynik w zamian za usunięcie niepewności. Badania pokazują, że osoby ze uogólnionymi zaburzeniami lekowymi są bardziej skłonni do dokonywania wyborów, które znają na dłuższą metę, które przyniosą im mniejsze korzyści, tylko dlatego, że rozwiązuje to niepewność. Badanie z 2011 r. wykazało, że niespokojni ludzie wybierają gorsze szanse i niższe wypłaty pieniędzy w eksperymencie hazardowym – w przeciwieństwie do lepszych szans i większej ilości pieniędzy – jeśli ten wybór skróci czas, który musieli czekać dowiedzieć się o wyniku ich zakładu. Zasadniczo niespokojni ludzie byli gotowi zapłacić, aby uniknąć niepewności.


Eliminowanie skutków niepewności


Różni ludzie reagują na niepewność na różne sposoby. Niestety wielu dąży do nieprzydatnych strategii radzenia sobie.
Ludzie zmagający się z niepewnością często reagują na nią przez zmartwienie. Mają też tendencję do myślenia, że ​​martwienie się w jakiś sposób pomoże im przygotować się na to, co nadejdzie. To nieprawda.

Im więcej ludzi się martwi, mówi, tym mniej pewnie się czuje w swojej zdolności do rozwiązania problemu i tym gorsze są ich rozwiązania tego problemu.


Martwienie się jest bezużyteczne.

Jeśli zamierzasz spędzać sześć lub siedem godzin dziennie, martwiąc się o koronawirusa, będziesz budować i wzmacniać połączenia neuronowe, które wspierają tę aktywność. Innymi słowy, twoje zmartwienie spowoduje więcej zmartwień.


Próba znalezienia nowych i pomocnych informacji może również przynieść odwrót. Jedno z badań przeprowadzonych w 2009 r. W BMC Public Health wykazało, że ludzie mogą przetwarzać i rozumieć ograniczoną ilość informacji, a spożywanie zbyt dużej ilości nowych informacji może prowadzić do zamieszania i zwiększonej niepewności.
„Przeciążenie informacji może przytłoczyć ludzkie możliwości przetwarzania informacji”, piszą autorzy powiązanego badania z 2008 r., W badaniu tym stwierdzono, że pacjenci z chorobą nowotworową, którzy szukali informacji w Internecie, zwykle „odchodzili” sfrustrowani i zdezorientowani ”.


I czy nie jest tak w odniesieniu do Covid-19? Większość dostępnych obecnie informacji to wykształcone domysły lub prognozy w najgorszym przypadku. Ludzie, którzy spędzają dużo czasu w ciągu dnia na “spożywaniu wszystkiego, co mogą na temat wirusa”, są bardziej zdezorientowani lub wystraszeni niż poinformowani.


Co więc ludzie mogą zrobić, aby zwalczyć skutki niepewności? Zarówno naukowcy jak i ja myślimy, że skupienie się na teraźniejszości może pomóc rozwiać niepewność i niepokój, jaki wywołuje. Rób rzeczy, które lubisz. „Usiądź z książką, którą chciałaś przeczytać, obejrzyj co się da na Netflix lub porozmawiaj z przyjaciółką przez telefon. Zrób coś, co wprawi Twój mózg w chwilę obecną. Coś co sprawi, że będziesz tu i teraz.

Medytacja, uważności, wdzięczność

Może to być również idealny czas, aby w końcu spróbować medytacji uważności lub ponownie przyjrzeć się praktyce wdzięczności?

Bycie w tej chwili i obejmowanie tej chwili, która jest składnikiem uważności, może odwrócić naszą uwagę od zmartwień i tego, co może się zdarzyć, a co nie. Uważność jest składnikiem wielu wschodnich tradycji filozoficznych i kulturowych, a wiele z nich – takich jak buddyzm – kładzie nacisk na „odpuszczanie” rzeczy, nad którymi nie ma się kontroli.


W końcu mówi się też, że ustalenie określonego czasu i miejsca do zmartwień może pomóc zapobiec przytłaczaniu go przez resztę dnia. Na przykład możesz spędzić 20 minut każdego wieczoru, siedząc na krześle, którego zwykle nie używasz, i pozwalając umysłowi niepokoić się najnowszymi wiadomościami o Covid-19. „Powinna to być ta sama godzina i miejsce każdego dnia, a nie lokalizacja związana z pracą, snem lub wypoczynkiem” – mówią naukowcy. Nie chcesz zachęcać swojego mózgu do kojarzenia swojego miejsca pracy lub łóżka z niepokojem. Zamiast tego chcesz go wyszkolić, aby zmartwiał się o dogodny czas i miejsce.

Bycie w tej chwili i obejmowanie tej chwili, która jest składnikiem uważności, może odwrócić naszą uwagę od zmartwień i tego, co może się zdarzyć, a co nie.


Wszyscy musimy cały czas żyć z pewnym poziomem niepewności, ale zwykle nie skupiamy się na tym. Zajmowanie mózgu pracą, obowiązkami, rozrywkami lub innymi czynnościami niezwiązanymi ze źródłem lub niepewnością może być najlepszym sposobem na zmniejszenie go do rozsądnego rozmiaru.

One Comment

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *